Foton och salig blandning

Direktlänk till inlägg 28 april 2016

"Spara och Slösa"

Av Ingela - 28 april 2016 10:34

 


Slösa var inte bara den som inte sparade, hon hade också en mängd andra dålige egenskaper: hon hade dålig tandstatus (av förklarliga skäl, hon var en livsnjutare och gottegris) men varför var hennes hygien undemålig?


Om man vänder lite på steken, vem premieras i dag? Av bankerna och systemnet

Jo, den som slösar, den som är missnöjd, otålig och glupsk

Höjden av allt nytt om bankväsendet är att de tar rejält betalt av kommunerna för att de har pengarna på deras konton (Till exempel så kräver Nordea 1 miljon av kommunen i Karlskoga för insparade skattemedel)

Alltså som en slags slösare sparar Karlskoga sina pengar på banken!


Och den som slösar (i den gamla meningen), dvs lånar pengar för resor, bil och annat som får pengarna att rulla, de är de goda


Saken är alltså omvänd!


Utöver detta med att man inte får ränta, att man får betala straffavgift om man sparar så kan man få ytterligare hjälp av banken till kreativ skatteplanering genom den lilla bomben som fälldes nyss:

Nordea erbjuder sina rikaste kunder att gömma pengar i skatteparadis. Det visar läckta dokument.

376 journalister från hela världen har granskat 11,5 miljoner dokument som ingår i de så kallade Panamadokumenten. Dokumenten beskrivs som världens största läcka och publiceras av medier i hela världen.

Nyheterna avslöjar dokumenten 214 488 företag och fonder skapade i 21 olika skatteparadis, med kopplingar till medborgare i fler än 200 länder.


Luktar det inte väldigt illa om Bankerna och deras storkunder? Och har de inte också dålig tandstatus?



                                                     

 
 
Ingen bild

Pasi

2 september 2016 12:07

Hej och tack!
Ja, dålig tandstatus till trots, slösandet håller tillväxtekonomin på rätt spår, läs rullande. Stater uppmuntrar individer att indirekt fortsätta slösa eftersom det ger mest avkastning. Mot det ställs uttalanden/ åthutningar från t.ex finansinspektionen om kredittillväxten och att den måste bromsas. Vi lånar för mycket sett till vår inkomst, en del av oss i alla fall, låter det. Amorteringskravet var ett steg i den riktningen och nästa lär vara sänkta ränteavdrag. Och det går låångsamt med de hoten-för om inte kredittilväxt hur ska vi annars kunna skapa välstånd?
Jag har ändå svårt att se att de åtgärder man vidtar, vilka de nu är, plötsligt skulle börja gynna de mindre bemedlade. Det har det väl aldrig gjort och kommer sannolikt inte heller att göra. Därmed är vi inne på ojämlikheter och andra trådar.

Ingela

2 september 2016 18:01

Vi läser nog situationen rätt lika, men det finns andra sätt att se välstånd på än mängden skit vi köper. Själv har jag alltid varit en lågbudjetmänniska, som är helt nöjd om jag bara får skapa, plantera och träffa mina vänner. I stället för ett dyrt spa går jag någon gång till närmsta hotell med bad, femtio kronor och en lyxstund. Promenerar förbi välskötta trädgårdar, som jag betraktar med samma nöje som om det vore mina, tittar gratis på vackra utsikter i stället för att köpa dem. Ägandet är grunden till all korruption av vår planet. Det är nog kärnan i Jesu budskap, som jag tolkar honom. Och förvaltandet av vårt gemensamma. Tack för dina ord Pasi, och ha överseende med att jag svarar i ideologiska termer

 
Ingen bild

Pasi

4 september 2016 18:45

Ja förstås välstånd är något relativt. Pengar är roten till det onda som Paulus sa och ha-begäret är närbesläktat. Å ena sidan behöver man pengar för sin överlevnad och å den andra behöver man kanske inte så mycket av dem. Penningen bryr sig nog inte om vad vi tycker, men vi lever väl i illusionen om att vi har kontroll och att vi bestämmer över den och våra liv. Nå, ämnet är komplext men intressant. Behagligt då iaf med de som väljer enklare liv för att de kan och vill. Bara för det ska jag ta vägen förbi botaniska nu!

Ingela

10 oktober 2016 12:44

Tack för trevlig kommentar, och botaniska är väl ett gott exempel på platser som man både äger och inte äger, men spelar det någon roll när det ger så mycket till själen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 26 mars 2020 19:43


Följande rader skriver jag med utgångspunkt från MIN tro. Jag ägnar mig inte åt mission, men ibland vill jag reda ut min trosuppfattning. Jag är medveten om att det finns lika många sådana som troende, av alla slags religioner.    Rubriken avslöj...

Av Ingela - 5 november 2018 13:28

Förr ställde jag mig tvärt emot Kants kategoriska imperativ, ”du skall, du bör, du måste”, som jag såg som en slags förlängning av den gammaltestamentliga lagiskheten, den som inte litar på människans kärlek och medmänsklighet, den som är...

Av Ingela - 22 april 2018 12:00

Jordens dag   I dag är det jordens dag. Såg en liten film om och av Jane Goddard med anledning av det. Hon beskriver sin egen kärlek till djur och natur och gör som så många andra, vädjar till vårt förnuft och hur varje liten enskild förändring r...

Av Ingela - 17 september 2017 20:57


Leda   Reflektioner kring radioprogrammet ”nyttan av att vara uttråkad” 2012 som går på djupet med ämnet ”uttråkning”,”boredom”.   Punkten i tillvaron där man menar sig vara uttråkad skiftar antagligen frå...

Av Ingela - 4 april 2017 02:57

  Har Hitlers tankar till slut vunnit?   Jag abonerar på eurosport, men ser bara på snooker. Jag tvingas emellertid se reklam för kommande program. Jag slås ofta över vilka kroppar man ser och vilka faror man utsätter sig för, som om de vore ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards