Foton och salig blandning

Alla inlägg under september 2009

Av Ingela - 26 september 2009 13:52



Det är tidigt på morgonen, dagg i gräset,

solens släpljus och en bedövande vacker syn.

En liten flik av detta kanske jag fångade?   



Av Ingela - 25 september 2009 12:34


Rubriken är kopplad till slutledningen. Bilden föreställer en inåtvänd Nacissus

 han som till slut dog på grund av sin egenkärlek.   


Om mannen som ägde mycket, Matteus 19:16-30

Mannen är mån om ett perfekt liv, och livet efter detta. Man kan föreställa sig att han inte bara går till Jesus för att få råd, han anställer alla möjliga vägar och vill täppa till alla hål, gardera sig till tänderna. En sådan människotyp finner vi i dag också, som tror att det är dom som själva skapar sina liv, att allt hänger på dom. Och aldrig kan dom slå sig ner i vila och känna sig nöjda (eller tacksamma) Målet är att bli sin egen Gud och att genom egen kraft och gärning svinga sig upp på lycksalighetens höjder, för att få den dyrkan som tillkommer Gud. Gud och Jesus har blivit ett verktyg för honom (När Gud inte ens är medel utan själva upphovet) När han får uppmaningen att ge bort sina ägodelar så betyder det att han skall lämna precis hela sitt livsverk sin filosofi och grunden för sitt jag. När Jesus ser på honom med kärlek så tror jag att det är med sorg också, att han är förlorad. Inte att han är mycket nära, men inte vill släppa det sista för att ingå i Jesus närmaste krets och få evigt liv. Nej han är förlorad till mammon (som betyder allt som drar en människa från Gud) Hans ego har besegrat honom.



Av Ingela - 24 september 2009 16:00

  

Bilden är min och föreställer heliga Birgitta och är en "hommage" till Gert Gelotte

som vågar kritisera dom högerorienterade krafterna i katolska kyrkan, och visar

att den innehåller så mycket mer 



Jag är medlem av ÖKA (öppen kyrka) och har varit aktiv i valrörelsen. Mina argument för ÖKA har bland annat varit att den är partipolitiskt obunden och att vi som är valbara är engagerade i våra församlingar. Nu undrar jag om inte beslutsamhetens friska färg övegrått till eftertankens kranka blekhet? Vad är det som säger att en som är till ex. SAP.are inte kan vara lika engagerad i kyrkan? Jag såg i går uppdrag gransknings andra reportage om SSPX och deltog i den följande diskussionen på nätet. Om det nu är så att den katolska kyrkan polariserar sig för tillfället, kan det inte också vara samma utveckling i dom andra kyrkorna? Kanske det är oklokt att vid nästa val lyfta ut partigrupperna ur valsystemet? Jag tänker att dom högerorienterade krafterna får större utrymme då, och att partierna som det i dag ser ut har en buffrande (neutraliserande) roll? Har du någon åsikt får du gärna dela den med mig

Av Ingela - 23 september 2009 18:30



  



Dom tavlor jag gjort, och dom bilder jag fotat är mina. Även om jag säljer eller ger bort dom, så står fortfarande mitt namn på dom, om någon skulle radera mitt namn (vilket har hänt) och skriva sitt eget, så är det stöld av upphovsrätten. På samma sätt är det med Guds verk, vi kan aldrig slå oss på bröstet och påstå att havren som växer på åkern är vårt verk, vår uppgift är däremot att hösta in gåvorna, och tacka för dom. På Jesus tid (enligt judisk praxis) var det ungefär som i dag, man utgick från att den som hade mycket pengar var välsignad, och hade lättare att få en plats i himmelen, per automatik. Detta ville Jesus komma tillrätta med i Matteus 19:23-30 lärjungarna utbrister ”Om inte ens en rik man kommer till himlen, vem kan då bli räddad?
Ingen, svarar Jesus, med egen kraft, endast Gud har makt att frälsa. Jag tycker att det är underbart och bekräftar Luthers och Paulus tankar om hur våra gärningar skall tonas ner. Detta gäller gärningar som syftar till en fin position på yttersta dagen, inte alls hur vi beter oss i detta livet, för då hade inte Jesus sagt: Sälj allt och ge bort pengarna till de fattiga!


Bilden kommer från Bohus fästning, en bild för vår underbara natur som vi fått "gratia" (av nåd)

Av Ingela - 21 september 2009 23:15



  


En sömnig sensommarbild från Lerum.

Av Ingela - 20 september 2009 14:33





  



Det började med att jag hade plockat moreller, ett slags kirsebär, som är blodröda...Sedan studerade jag Matteus 19:16-30, om den rike mannen som inte kommer till himmelriket, han var för kär i sina ägodelar.

Den är lagad av två bilder, händerna och pengarna, sedan har jag använt Photoshop för att laga istappen och effekterna.



  

Av Ingela - 19 september 2009 13:09

  


"Om någon kunde bevisa för mig att Kristus var utanför sanningens ramar... Så skulle jag hellre stanna hos Kristus än lämna honom för sanningen"


Detta lilla inlagg är tillräckligt stort för att få bli dagens enda Oskyldig


Bilden kan upplevas problematiskt. Den har jag döpt till "arbetsbiet" och min tanke var att ställa den viktiga men marginaliserade arbetarkvinnan i Lenins skugga, som ett inlägg i genusdebatten. Det ryska anslaget har inget annat att göra med texten än att Dostojewskij var ryss




Av Ingela - 18 september 2009 13:28

 



  Föreställ dig att du kommer till en annan planet. Den liknar vår, med skogar och hav. Du stiger ur din farkost och promenerar in i en skog, nyfiken på vilket liv och vilka växter som finns här.

Plötsligt kommer du fram till ett träd fullt med kostymer, som hänger i galgar. Vad tänker du då?

Tänker du att det är fantastiskt hur slumpen kan ha orsakat en kedja av tillfälligheter som till slut gett formen av en kostym. Och vilken tillfällighet att sömmarna är perfekta, att den har foder, och att den hänger på en galge?

Eller tänker du att det måste vara någon som har sytt dessa kostymer?

Valet av jämförelse är för att i vårt moderna perspektiv så upplever man en kostym som ett avancerat verk i jämförelse med naturen som vi tar som en självklarhet.

Nu är det mycket mycket mer komplicerat att konstruera ett träd, eller en människa.

detta är nog ett av skälen till att majoriteten av alla människor nu och förr bar på en tro som en självklarhet, och kanske att vår plats och vår tid tar för givet att kostymen bara hänger där, av en slump.



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards