Foton och salig blandning

Alla inlägg under mars 2020

Av Ingela - 26 mars 2020 19:43

Följande rader skriver jag med utgångspunkt från MIN tro. Jag ägnar mig inte åt mission, men ibland vill jag reda ut min trosuppfattning. Jag är medveten om att det finns lika många sådana som troende, av alla slags religioner. 


Rubriken avslöjar kanske lite av den första delen, den att Gud var nöjd med sin skapelse, att han såg att det var gott. Det är också min övertygelse, att världen och allt levande skapades av den skickligaset tänkbara, med allt världen med dess innevånare skulle behöva för att klara sig, i bästa samförstånd, och att inget skulle fatta oss. Alla produkter fanns där, all mat, i överflöd. Och i oss planterade han en del av sig själv, en "gutterfunken" ett slags ledljus, eller etisk kärna, om du vill.


På grund av att vi skapades med de bästa av verktygen så behövdes inte någon ständig ledsagare ( detta ämne kan jag inte släppa, detta om frihet under ansvar) Jag ser Gud som en närvarande, men tyst Gud. Om han interagerar så gör han oss samtidigt omyndiga, ofria. Då brakar hela skapelsetanken ihop. 


Under de senaste veckorna har tanken dykt upp av och till; den att han inte längre kunde vara overksam.

Om jag har rätt så är planen listig. 

”Naturen återvänder”

Venedigs kanaler står stilla till följd av att landet befinner sig i karantän. Tack vare att inga större mängder turister befinner sig i staden, och inga båtar tar sig fram genom stadens vattendrag, har vattnet kommit att bli kristallklart.

Man kan numera se kanalens botten och fiskar simma under den klara vattenytan. 

För italienarna och Venedigborna har kanalen blivit ett ljus i mörkret. ”Det här viruset tog med sig något… vackert”, skriver en person på Facebook

Utöver Venedig vittnar invånare om att man skymtat delfiner i staden Cagliari efter att turistbåtar slutat köra i området. Koldioxidutsläppen har minskat med 25% i Kina, och sannolikt i resten av världen. Man börjar vakna, man börjar skriva och prata om miljöarbetet, och att vi faktiskt klarar flera veckor med "bara" familjen. Vi stressar inte till lekland eller stormarknader när vi är lediga. och vem vet, kanske man får upp ögonen för grundläggande behov, närodlat och känslan av att producera och reparera själv?


Jag ställer alltså frågan- Var det någon som ställde väckarklockan?



 





Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards